• Wpisów: 56
  • Średnio co: 10 dni
  • Ostatni wpis: 1 rok temu, 00:10
  • Licznik odwiedzin: 3 982 / 589 dni
 
writeusstory
 
write.us.story.: W poranek rozpoczynający dzień zakończenia roku szkolnego postawiłam na musli. W miseczce zagościły m.in. nasiona szałwi hiszpańskiej, zwane inaczej nasionami chia.

03.png


Są od pewnego czasu bardzo popularne, pojawiają się chociażby w puddingach i budyniach z mlekiem czy sokiem, koktajlach, smoothie czy po prostu dosypane do jogurtu, tak jak ja zrobiłam dzisiaj.
Tym razem przyjrzę się właściwościom tego ciekawego produktu i trochę się o nim dowiem.

Szałwia hiszpańska to roślina dająca nasiona chia, które słyną ze swych wyjątkowych wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych.

-nasiona chia zawierają WIĘCEJ KWASÓW OMEGA-3 NIŻ uchodzący za ich skarbnicę hodowlany ŁOSOŚ atlantycki (te kwasy wspomagają pracę mózgu - ułatwiają uczenie się, poprawiają pamięć i koncentrację. Wspomagają układ nerwowy - uspokajają, a nawet mogą pomóc złagodzić objawy depresji. Z kolei u osób starszych mogą zapobiec rozwojowi demencji *m.in. chorobie Alzheimera*. Kwasy omega-3 zawarte w nasionach chia wspomagają także funkcjonowanie wzroku, a u seniorów zapobiegają rozwojowi zwyrodnienia plamki żółtej.

Ponadto kwasy omega-3 są niezbędne w czasie ciąży. Wpływają pozytywnie nie tylko na zdrowie przyszłej mamy, lecz także są odpowiedzialne za prawidłowy rozwój dziecka.)


-są także bardziej bogate w wapń niż mleko
Brzmi miło, prawda?

-W 100 g nasion chia znajduje się aż 34.4 g włókna pokarmowego, w związku z tym pokrywają prawie 100 proc. dziennego zapotrzebowania na błonnik. (Udowodniono, że błonnik nie tylko zapobiega chorobom serca, lecz także usprawnia pracę układu pokarmowego - wspomaga proces trawienia i pobudza perystaltykę jelit.
Reguluje rytm wypróżnień, przeciwdziałając tym samym zaparciom, a także wspomaga rozwój fizjologicznej flory bakteryjnej. Ponadto zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego.)
*Jednak nasiona chia nie powinny być spożywane w stanach zapalnych jelit i innych chorobach przewodu pokarmowego.*

-Z badań opublikowanych w 2009 roku w "British Journal of Nutrition" wynika, że nasiona chia pomagały normalizować oporność na insulinę u szczurów z cukrzycą, przy jednoczesnym zmniejszeniu zawartości tłuszczu i cholesterolu we krwi. Podobne są wyniki wspominanych już badań opublikowanych w piśmie "Diabetes Care". Nasiona chia działają więc podobnie jak np. otręby i inne produkty z pełnego ziarna, których pozytywny wpływ na zdrowie cukrzyków został już dawno udowodniony.

-Nasiona chia po połączeniu z wodą działają podobnie jak siemię lniane - pęcznieją. W związku z tym wypełniają żołądek, a przez to na długo dają uczucie sytości.

-W 100 g nasion chia znajduje się aż 16,54 g białka. Jak przekonuje dr Wayne Coates, emerytowany profesor Uniwersytetu Arizona (USA), jest to białko wysokiej jakości. Nasiona chia zawierają aż 91 ze 100 aminokwasów, dzięki czemu górują nad innymi nasionami białkowymi. Ten niemalże idealny profil aminokwasowy sprawia, że nasiona chia są doskonałym źródłem białka dla wegetarian, a także dobrym źródłem energii dla kulturystów i sportowców.

-Nasiona chia są skarbnicą wapnia - w 100 g znajduje się aż 631 mg tego wzmacniającego kości pierwiastka. To ponad dwa razy więcej niż w szklance mleka (około 240 mg). Ponadto są bogate w fosfor (860 mg/100 g), który również odpowiada za mocne kości i zęby.

*Zaleca się je spożywać regularnie, pamiętając, aby ich dzienne spożycie nie przekraczało 15 g (ok. 3 łyżeczek). Warto wiedzieć, że nasiona szałwii hiszpańskiej mogą być stosowane w produktach piekarskich w ilości maksymalnie 5 proc.*

*Nasiona chia mogą zwierać gluten i inne alergeny*



(informacje do postów #akcjazdroweżywienie zbieram między innymi ze strony www.poradnikzdrowie.pl)

Nie możesz dodać komentarza.
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować ten wpis.